Fælder

Denne side handler om mange af de smukke og facinerende fælder der eksisterer i dam. I det følgende kalder vi den spiller som opnår en fordel med fælden for aggressoren. Det man kan opnå med en fælde er typisk en sejr selvom spillerne har samme antal brikker eller en uafgjort selvom modstanderen har flere brikker.

Sandwichen

Sandwichen er en simpel fælde hvor aggressoren placerer en brik mellem to af modstanderens brikker på den samme diagonal. Aggressoren's brik truer med at tage begge modstanderens brikker og da modstanderen ikke kan flytte begge brikker vil aggressoren tage den brik som modstanderen ikke flytter. Det er et krav at aggressoren's brik er kronet og at ingen af modstanderens to brikker er sikret eksempelvis ved at være placeret ved siden af brættet.

Sandwich eksempel A
Sort trækker og får uafjort
Sandwich eksempel B
Hvid trækker og får uafjort
Sandwich eksempel C
Hvid trækker og får uafjort
IKKE en sandwich fælde


Nakkeskuddet

I nakkeskuddet kommer aggressoren op bagfra og truer to af modstanderens brikker lidt ligesom i sandwich fælden. Visuelt ser det forskelligt ud men logisk set er det det samme der sker. Lig mærke til eksempel C som er lidt mere kompliceret da sort først truer en af hvid's brikker til at rykke ind i nakkeskuddet.

Nakkeskud eksempel A
Sort trækker og får uafjort
Nakkeskud eksempel B
Hvid trækker og får uafjort
Nakkeskud eksempel C
Sort trækker og får uafjort
IKKE en nakkeskud fælde


Albuen

I albue fælden har modstanderen placeret tre brikker i en formation som visuelt ligner lidt en bøjet arm. Aggressoren ofrer en brik for at fjerne albue delen af armen og hopper derefter over resten af brikkerne. Det er et krav at den brik som skal hoppe over modstanderens brikker er sikker ved enten at være placeret ved kanten af brættet eller ved at en anden brik bakker den op.

Albuen eksempel A
Hvid trækker og vinder
Albuen eksempel B
Sort trækker og får uafjort
Albuen eksempel C
Hvid trækker og vinder
IKKE en albue fælde


Linien

Linie fælden minder en del om albuen men modstanderens tre brikker er bare placeret i en linie på samme diagonal, ellers er logikken den samme.

Linien eksempel A
Sort trækker og får uafjort
Linien eksempel B
Hvid trækker og får uafjort
Linien eksempel C
Hvid trækker og vinder
IKKE en linie fælde


Diverse fælder

Disse fælder har den grundlæggende ide til fælles hvor man ofre en eller flere brikker for at få flyttet en af modstanderens brikker til et sted på brættet hvor den brik kan bruges til at start en sekvens af hop som fjerner flere af modstanderens brikker. I eksempel A ofrer sort en brik men får fjernet to hvide brikker. I eksempel B ofrer sort også en brik men får fjernet tre hvide brikker. Eksempel C er lidt mere kompliceret her ofrer sort 2 brikker får at få fjerenet tre hvide brikker.

Diverse fælder eksempel A
Sort trækker og vinder
Diverse fælder eksempel B
Sort trækker og vinder
Diverse fælder eksempel C
Sort trækker og vinder
IKKE en fælde


Kongefælden

I kongefælden udnytter aggressoren at en almindelig brik ikke kan hoppe bagud. Aggressoren ofrer en brik og får to eller flere brikker. Denne fælde er den vigtigste og den som der bliver tabt flest spil på blandt amatører. For turneringsspillere bliver denne fælde ofte brugt mere indirekte ved at man truer med denne fælde og dermed tvinger modstanderen til at rykke en brik for at undgå fælden hvilket kan svække hans formation.

Konge fælden eksempel A
Sort trækker og vinder
Konge fælden eksempel B
Hvid trækker og vinder
Konge fælden eksempel C
Hvid trækker og vinder
IKKE en konge fælde


Ind-og-ud

Ind-og-ud fælden kommer fra den regel der siger at du ikke hoppe baglæns i den tur hvor din brik bliver kronet. Dette kan give din modstander en "ekstra" tur til at flytte hen ved siden af en brik som han så kan tage ved hans næste tur.

Ind-og-ud eksempel A
Hvid trækker og vinder
Ind-og-ud eksempel B
Hvid trækker og vinder
Ind-og-ud eksempel C
Sort trækker og vinder
IKKE en ind-og-ud fælde


Glidebanen

Glidebanen er en mere avanceret fælde hvor kombinationen af fjere tvunge træk sikre sejren for aggressoren. Det er et krav at formationen er baseret på en af de lange diagonaler med 8 felter dvs enten enkelthjørne diagonalen (fra enkelt hjørne til enkelthjørne) eller en af dobbelthjørne diagonalerne.

Glidebane eksempel A
Hvid trækker og vinder
Glidebane eksempel B
Sort trækker og vinder
Glidebane eksempel C
Sort trækker og vinder
IKKE en glidebane fælde


Vi gennemgår lige eksempel A, viser hvordan man vinder og så vil vi ellers lade det være op til dig at løse de sidste 2.

Hvid trækker 27-23
hvilket tvinger sort til 20x27.
Hvid følger op med 18-15
dette tvinger sort til 11x18.
Hvid har nu ingen valg: 23x14
sort er igen tvunget til 9x18
Hvid hopper over de 2 brikker
og vinder spillet