Sådan vinder man

Sådan vinder man: 1 mod 1

I eksemplet nedenfor er det sorts tur, sort kan vinde dette spil fordi han har oppositionen, der er 1 brik placeret i hans system og det er hans tur husk: "en ulige tur" (se begreber).





Sort rykker 18-22 for at tvinge hvid til siden af brættet. Hvid har valget mellem 17-13 eller 17-21 men begge dele går mod siden Sort rykker 18-14 and fanger hvid langs siden af brættet Hvid har tabt da hans to mulige træk 13-9 eller 13-17 straks fører til nederlag
Sådan får man uafgjort: 1 mod 1

I dette næste eksempel er det hvids tur men selvom sort har oppositionen (0 brikker i hvids system) kan han kun få uafgjort da hvid er istand til at rykke i helle i dobbelt hjørnet.





Hvid flygter ind i dobbelt hjørnet ved at rykke 9-5 Sort forsøger sig med 10-6 i et håbløst forsøg på at fange hvid Da hvid er i dobbelt hjørnet kan han trygt rykke 5-1 Sort kan ikke hoppe over hvids brik og er nød til at rykke væk
Sådan vinder man: 2 mod 1

I dette eksempel vinder sort over hvid fordi han har en fordel ved at have en brik mere, hvid forsøger at rykke ind i hellet i dobbelt hjørnet men i dette tilfælde vil det ikke hjælpe ham.





Sort placere sine brikker så hvid ikke kan hoppe over en af dem og så han kan rykke ind i dobblet hjørnet med 5-9. Hvid har ikke noget valg men må rykke 1-6 Sort tvinger hvid til siden af brættet med 5-1; hvid er tvunget til 6-2. Det naturnlige træk 14-10 duer ikke da hvid kan rykke tilbage 2-6 istedet rykker sort 14-18 og hvid er tvunget til at rykke 2-7 Sort rykker 18-15, hvid rykker enten 7-2 or 7-3 men sort rykker bare 15-11 og fanger ham langs siden af brættet - sort vinder
Sådan vinder man: 3 mod 2

Der er 2 forskellige måder at vinde 3 mod 2 på. I dette først eksempel har hvid placeret sine 2 brikker i hvert sit dobblet hjørne men sort kan fremtvinge en udveksling og vinde på samme måde som i 2 mod 1.





Sort placerer sine 3 brikker i linie på en midter diagonal; i dette eksempel er det den forkerte og han må flytte sine tre brikker hen på den anden midter diagonal. Han starter med 15-18 hvid følger op med 5-9 derefter rykker sort 19-24 Hvis hvid rykker 32-28 så kan sort øjeblikkelig få sin udveksling med 18-15. Hvis hvid rykker 9-13 så kan sort fange brikken med 10-14 så hvid er tvunget til at rykke 9-5 sort følger op med 10-14 Hvis hvid rykker brikken placeret på 5 så kan sort rykke 24-27 og få sin udveksling. Så hvid er tvunget til at rykke 32-28 men sort rykker 24-27 alligevel, hvis hvid rykker 5-1 rykker sort 14-9 og får sin udveksling så hvid er nød til at rykke tilbage med 28-32 og sort kan rykke 27-23 og han har nu flyttet sine brikker til den anden diagonal Sort kan nu fremtvinge en udveksling med 14-19 eller 23-27 da hvid ikke kan flytte begge brikker og sort vinder nu spillet som i 2 mod 1

I den anden måde at vinde 3 mod 2 på har hvid placeret begge sine brikker i samme dobbelt hjørne men sort kan tvinge hvid ud af dobblet hjørnet med en snedig ofring af en brik efterfulgt af en udveksling så han kan vinde ved at have oppositionen.





Sort rykker 17-14! det ser umiddelbart ud som en fejltagelse da hvid har en 2 for 1 fælde med 6-9   Uheldigvis ville sort have oppositionen og fange hvid's brik langs siden. Så hvid er nød til at rykke 6-2. Sort følger op med endnu et bizart træk 13-9! Hvis hvid rykker 2-7 så rykker sort 14-10 og vinder som i 2 mod 1. Så derfor rykker hvid 1-6 for at fange sorts brik placeret på 9 men sort rykker 5-1! Hvid er nu blevet tvunget ud af dobbelt hjørnet men han har opposition så han burde være sikker ? Forkert sort rykker 14-9! og oppositionen skifter til sort og han vinder ved som i 1 mod 1